Eksproprijacija zemljišta na Fruškogorskom koridoru predstavlja značajan korak ka unapređenju infrastrukture i razvoja naše regije. Međutim, ovaj proces neretko sa sobom nosi brojne izazove i nedoumice za građane čija se imovina nalazi na trasi budućeg puta. Kao advokatska kancelarija sa višegodišnjim iskustvom u oblasti eksproprijacije i zaštite prava građana, smatramo da je od izuzetne važnosti da svi vlasnici zemljišta budu adekvatno informisani i zaštićeni tokom ovog postupka.
Cilj ovog teksta je da pružimo jasne i korisne informacije kako biste se bolje upoznali sa svojim pravima i obavezama, te se pripremili za eventualne izazove koje eksproprijacija može doneti. Posebnu pažnju posvetićemo pitanjima pravične naknade i načinima kako da se zaštitite od potencijalno niskih tržišnih cena koje vam mogu biti ponuđene.
Šta obuhvata Fruškogorski koridor?
Fruškogorski koridor se gradi u četiri faze i treba da rastereti saobraćaj u samom gradu Novom Sadu, kao i da poveže Srem i Mačvu sa Banatom, odnosno poveže Koridor 4 i 10 i prostre se na površini od 47,7 km.
Prva faza je Ruma-ulaz u tunel kroz Frušku goru, druga je izgradnja tunela u dužini od 3,5 kilometara, treća faza je izgradnja izlaza iz tunela do petlje na Mišeluku i četvrta obilaznica oko Petrovaradina.
Iako smo u novinskim naslovima mogli da pročitamo da su uveliko počeli radovi na izgradnji ove brze saobraćajnice, građevinska dozvola je dobijena samo za izgradnju tunela kroz Frušku goru, gde je i započeto sa izvođenjem radova.
Eksproprijacija zemljišta zbog Fruškogorskog koridora
Međutim, da bi se započelo sa izvođenjem radova na preostaloj trasi saobraćajnice, potrebno je prvo izvršiti eksproprijaciju nepokretnosti koje se nalaze u obuhvatu eksproprijacije.
Nepokretnosti, u smislu ovog zakona, jesu: zemljište (poljoprivredno, građevinsko, šume i šumsko zemljište), zgrade (poslovne, stambene, stambeno-poslovne, ekonomske i dr.) i drugi građevinski objekti, kao i posebni delovi zgrada (stanovi, poslovne prostorije, garaže i garažna mesta) na kojima može postojati zasebno pravo svojine (u daljem tekstu: nepokretnosti).
Očekuje se da postupak eksproprijacije za treću fazu puta (izlazak iz tunela-petlja Mišeluk), bude započet do kraja ove godine, a podrazumeva eksproprijaciju kako zemljišta, tako i objekata koji se nalaze na trasi buduće saobraćajnice i isplaćivanje naknade za eksproprisane nepokretnosti, na teritorijama katastarskih opština Sremska Kamenica (Paragovo) i Petrovaradin.
Vlasnici nepokretnosti u ovim katastarskim opštinama mogu očekivati da im uskoro bude upućen predlog za eksproprijaciju sa pozivom da se u roku od 5 dana izjasne na predlog, nakon čega će uslediti ponuda u novcu za eksproprisanu nepokretnost.
Nakon toga, očekuje se da počnu radovi na izgradnji novog mosta na Tekijama i da se započne sa eksproprijacijom parcela sa druge strane Dunava, na koji način bi se Fruškogorski koridor povezao sa autoputem E-75.
Iz dosadašnje prakse, gotovo je sigurno da ove ponude neće biti adekvatne i neće odgovarati tržišnoj vrednosti nepokretnosti.
Želite da znate više o eksproprijaciji zemljišta na koridoru kroz Frušku goru?
Ukoliko posedujete nepokretnost na trasi koja obuhvata budući koridor, ili se nikada ranije niste sreli sa eksproprijacijom zemljišta, neohphodno je da pravovremeno dobijete informacije o tome kako da se zaštitite od ponuda koje ne odgovaraju tržišnoj vrednosti. Ovakve ponude nisu retkost u praksi, te je jedan od važnijih saveta da budete informisani o celokupnom procesu, i da se konsultujete sa advokatom koji ima iskustva u oblasti eksproprijacije.
Radi boljeg informisanja o samom postupku eksproprijacije, trasi koridora, spisku parcela i vlasnika čije će nepokretnosti biti eksproprisane, možete se informisati kod tako što ćete nas pozvati li nam pisati putem kontakt forme na sajtu.
Autor teksta je advokat Miloš Igić. Stanovišta izražena u ovom tekstu su mišljenja autora, a ne nužno ostalih advokata i advokatskih pripravnika advokatske kancelarije i isti ne mogu biti pozvani na odgovornost za izraženo mišljenje autora.